BMR staat voor basaal metabolisme ratio (Engels: Basic Metabolic Rate) en het staat voor de minimale hoeveelheid aan calorieën die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Je lichaam heeft namelijk, ook als je niks doet, een bepaald hoeveelheid calorieën nodig. Dit is niet enkel om te bewegen, maar ook voor basisfuncties als het reguleren van je temperatuur, het laten kloppen van je hart, ademen, aanmaken van nieuwe lichaamscellen en nog veel meer. Deze calorieën haal je uit voeding.

Waarom is BMR belangrijk?

Als je wilt afvallen of aankomen, is het belangrijk om te weten wat je lichaam minimaal nodig heeft zodat je een overschot of tekort kan creëren. Dus stel dat je BMR 2000kcal is, dan wil je voor het afvallen zorgen dat je per dag een tekort op die 2000 creëert. Wil je juist aankomen? Dan zorg je voor een overschot op je BMR.

Harris en Benedict-formule

Maar hoe kun je nou je BMR berekenen? Dat is eigenlijk heel simpel. Wanneer je op Google zoekt op “BMR berekenen” wordt je geconfronteerd met een overschot aan online calculators. Deze maken over het algemeen allemaal gebruik van de redelijk nauwkeurige Harris en Benedict-formule. De Harris en Benedict-formule maakt gebruik van verschillende factoren, namelijk: Geslacht, lengte, leeftijd en gewicht.

Dus of je doel nou afvallen is of juist aankomen. Het begint allemaal met het berekenen van je BMR, zodat je weet wat je minimaal nodig hebt en op hoeveel calorieën je moet gaan zitten om aan te komen of af te vallen. Wel is het belangrijk om te benoemen dat elke manier van het berekenen van je BMR een ‘bij benadering‘ is. Het is dus altijd belangrijk om in de gaten te houden hoe het je vergaat. Wil je aankomen, maar kom je niet aan terwijl je boven je BMR zit? Dan krijg je alsnog te weinig binnen. Wil je afvallen, zit je volgens jou goed onder je behoefte maar je valt toch niet af? Dan zul je naar beneden moeten met het totaal aantal calorieën per dag.

Auteur

Pin It